Mahkamah

Mahkamah Persekutuan benarkan Ahli Parlimen cabar nasihat Muhyiddin gantung Parlimen

Dua Ahli Parlimen diberi kebenaran mencabar nasihat bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin supaya Yang di-Pertuan Agong mengisytiharkan darurat dan menggantung Parlimen semasa pandemik Covid-19 tiga tahun lalu.

Panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Tengku Maimun Tuan Mat yang bersidang pada Rabu sebulat suara membenarkan rayuan dikemukakan oleh Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim dan Adun dari Perak Abdul Aziz Bari bagi mencabar nasihat itu.

Ketua Hakim Negara itu ketika membuat keputusan itu berkata kedua-dua pemohon telah memenuhi ambang untuk semakan kehakiman.

“Perintah mahkamah di bawah (Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan) diketepikan. Kami menyerahkan perkara ini kepada Mahkamah Tinggi untuk permohonan substantif didengar, katanya dipetik laporan media.

Tengku Maimun, yang bersidang bersama Hakim Abang Iskandar Abang Hashim, Nallini Pathmanathan, Harmindar Singh Dhaliwal dan Rhodzariah Bujang

Hassan dan Aziz sebelum ini memohon pengisytiharan mahkamah bahawa keputusan Jemaah Menteri Muhyiddin menasihatkan Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah supaya mengisytiharkan darurat dan menggantung Parlimen dan semua badan perundangan negeri adalah tidak berperlembagaan, menyalahi undang-undang, dan ultra vires Perlembagaan Persekutuan.

BACA LAGI: Muhyiddin diseru anjur program khas didik Ahli Parlimen PN tidak memfitnah

Keputusan itu bermakna Mahkamah Tinggi tidak akan dihalang daripada mendengar kes itu atas meritnya walaupun terdapat klausa dalam Perkara 150(8) Perlembagaan Persekutuan.

Pengurusan kes tersebut ditetapkan di Mahkamah Tinggi pada 31 Julai ini.

Related Articles

Back to top button