Nasional

Kerajaan beri pencerahan dasar ekonomi Madani pada Program Madani Rakyat di Johor

Setelah melakar kejayaan di Selangor, Zon Utara dan Zon Timur, kini Program Madani Rakyat 2024 diteruskan pula di Zon Selatan bermula 15 hingga 17 Ogos ini di Dataran Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai, Johor.

Sekretariat Program Madani dalam kenyataan berkata, pelbagai acara menarik berkaitan ‘Setahun Ekonomi Madani’ bakal mewarnai Program Madani Rakyat 2024 Zon Selatan dan Setahun Ekonomi Madani itu nanti.

Menurutnya, program tersebut akan memberi tumpuan kepada pelaksanaan dasar ekonomi Madani serta komitmen berterusan kerajaan dalam memperkasa rakyat, usahawan dan industri sejak setahun dilancarkan.

“Ia menjadi platform untuk kerajaan memaklumkan pencapaian dan manfaat ekonomi Madani kepada rakyat melalui inisiatif seperti sumbangan asas Rahmah, bantuan awal persekolahan, perkhidmatan pembiayaan mikro dan banyak lagi.

“Turut diketengahkan pada program kali ini adalah aktiviti berkaitan kesejahteraan rakyat, agenda perpaduan, karnival kerjaya, pelancongan dan seumpamanya,” katanya.

Selain itu, turut disediakan jualan istimewa menawarkan potongan harga dan tawaran bagi barangan keperluan harian untuk pengunjung.

Program bagi Zon Selatan ini akan membabitkan negeri Johor, Negeri Sembilan dan Melaka anjuran oleh Pejabat Perdana Menteri melalui Unit Penyelarasan Lonjakan Prestasi (PACU) dengan kerjasama strategik Kementerian Ekonomi dan Kerajaan Negeri Johor.

Majlis penutupan program itu nanti akan disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 17 Ogos yang turut dihadiri oleh kepimpinan tertinggi Kerajaan Persekutuan dan negeri.

Orang ramai dijemput untuk bersama-sama hadir memeriahkan Program Madani Rakyat 2024 Zon Selatan dan Setahun Ekonomi Madani pada 15 dan 16 Ogos jam 9 pagi hingga 10 malam dan 17 Ogos bermula pada pukul 9 pagi hingga 6 petang.

Related Articles

Back to top button