Global

Kenyataan tegas PM Anwar menyokong Palestin wajar diberi pujian – Menteri Agama

Ketegasan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyokong perjuangan rakyat Palestin melalui kenyataannya ketika berada di Jerman wajar diberikan pujian.

kenyataan yang dikeluarkan perdana menteri itu mencerminkan Malaysia amat serius dalam menentang kekejaman Israel di bumi Palestin, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr. Mohd. Na’im Mokhtar.

Salari kenyataan perdana menteri itu, Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) menyeru seluruh rakyat termasuk masyarakat dunia untuk terus mengutuk tindakan Israel dan menggesa agar serangan tersebut dihentikan.

“Penindasan terhadap rakyat Palestin di Gaza telah berlarutan puluhan tahun lamanya dan sejak itu Malaysia tidak berganjak dengan pendirian sama.

“Lebih 30,000 rakyat Palestin telah terkorban, manakala lebih 73,000 cedera akibat kezaliman rejim Zionis Israel sejak Oktober lalu,” katanya.

Kelantangan Perdana Menteri di Jerman baru-baru ini yang mematahkan pertanyaan berat sebelah oleh media asing berhubung pendirian Malaysia berkaitan Hamas dan Palestin tular di media sosial dan mendapat perhatian dunia.

Masyarakat dunia mengagumi teguran luar biasa Perdana Menteri berkaitan isu Palestin ketika Canselor Jerman Olaf Scholz berdiri betul-betul di sebelahnya.

BACA LAGI: PM Anwar wakili suara majoriti rakyat dunia pertahan warga Palestin

Mengulas lanjut, Mohd. Na’im berkata, pihaknya telah meminta pengurusan Masjid Negara, Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin untuk melaksanakan solat hajat berdoa untuk keamanan di Gaza.

Masjid dan surau di bawah pentadbiran Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) juga telah diminta untuk berbuat demikian.

“Bulan Ramadan kali ini perlu diambil peluang buat umat Islam seluruh dunia untuk terus berdoa agar rakyat Palestin dilindungi.

“Sesungguhnya, doa itu adalah senjata umat Islam dalam mendapat keredhaan dan perlindungan daripada Allah SWT,” katanya dalam kenyataan.

Related Articles

Back to top button