Nasional

Peningkatan industri kejuruteraan boleh tingkat reputasi, daya tahan – Fadillah

Dengan revolusi teknologi baru, industri kejuruteraan boleh meningkatkan reputasi dan daya tahan bagi menyumbang kembali secara positif kepada masyarakat.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata selain memacu Malaysia ke arah masa depan yang lebih saksama, penekanan turut terarah kepada konsep kemampanan melalui penerapan prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

“Kerajaan telah mengambil langkah proaktif untuk menggalakkan amalan ESG, melaksanakan peraturan dan inisiatif yang bertujuan untuk memupuk kemampanan merentas industri.

“Terutama, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) yang memperkenalkan teknologi mampan dan bertanggungjawab serta rangka kerja pelaburan (SRI), yang mewajibkan syarikat untuk mendedahkan rancangan dan inisiatif ESG mereka dengan kemampanan yang lebih baik,” katanya ketika berucap pada Majlis Makan Malam Ulang Tahun ke-65 dan Anugerah 2024 Institusi Jurutera Malaysia (IEM) di Petaling Jaya, Selangor pada Sabtu.

Beliau yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air berkata ESG semakin mendapat tarikan di Malaysia, didorong oleh mandat kawal selia, jangkaan pelabur dan kesedaran yang semakin meningkat.

Katanya, kerajaan telah mengambil langkah proaktif untuk mempromosikan amalan ESG, melaksanakan peraturan dan inisiatif yang bertujuan untuk menggalakkan kemampanan merentas industri.

“Melalui amalan prinsip ke arah pembangunan mampan, Malaysia mengiktiraf pentingnya strategi berani dan berpandangan jauh untuk mengurangkan pergantungan negara terhadap bahan api fosil sambil kami bergerak ke arah penyahkarbonan dengan matlamat utama sumber tenaga yang lebih bersih, lebih berpatutan, boleh dipercayai serta mampan.

“Tahun lalu, pelancaran Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR) adalah satu inisiatif penting yang bertujuan mencapai Pelepasan Sifar Karbon Bersih menjelang 2050 dan pelan hala tuju strategik ini bukan sahaja menggariskan komitmen negara kita terhadap masa depan yang mampan tetapi juga berfungsi sebagai rangka kerja asas dalam menyokong pematuhan piawaian ESG global,” katanya.

Related Articles

Back to top button