Semasa

PM Anwar seru syarikat korporat, IKS bantu perkasa golongan OKU

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru agar syarikat korporat termasuk Industri Kecil dan Sederhana (IKS) menjadi penyumbang kepada kumpulan Orang Kelainan Upaya (OKU) memajukan diri mereka.

Hasrat Perdana Menteri itu disampaikan Setiausaha Politik Kanan beliau, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin pada Program Semarak Merdeka MADANI 2024 PPDK Jasin di Jasin Bestari pada Khamis.

Menurutnya, kerjasama antara syarikat korporat dengan Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PPDK) umpamanya juga dapat mengetengahkan potensi golongan itu ke peringkat lebih tinggi.

Mengambil contoh pencapaian atlet paralimpik negara di temasya Sukan Paralimpik Paris 2024 yang berjaya meraih pingat untuk kontinjen Malaysia membuktikan bantuan dan sokongan pelbagai pihak amat memainkan peranan.

“Perdana Menteri menunjukkan keprihatinan beliau kepada atlet paralimpik dengan memberikan pelbagai kemudahan dan dorongan kerana kejayaan mereka itu patut menjadi contoh.

“Ini patut dicontohi oleh semua pihak terutama syarikat korporat dan IKS dapat sama-sama memberikan sumbangan.

“Melalui penglibatan semua pihak, Perdana Menteri mahu melahirkan satu masyarakat yang prihatin menanam prinsip dalam Keluarga Malaysia Madani,” jelasnya.

“Kejayaan beberapa atlet paralimpik negara yang berjaya memperoleh pingat dalam temasya Sukan Paralimpik Paris 2024 sebagai contohnya.

BACA LAGI: Yayasan Madani akan hantar 100,000 pek kit kebersihan wanita ke Gaza

“Ini membuktikan golongan OKU mampu berjaya menerusi bantuan serta sokongan semua pihak dan kita berilah sokongan kepada aktiviti yang membabitkan golongan OKU,” jelasnya.

Sementara itu Shamsul mengajak rakyat Malaysia merasa bangga dengan keupayaan atlet paralimpik negara memenangi pingat emas kerana ia merupakan kejayaan besar dan menjadi satu cerita kebanggaan masyarakat.

Related Articles

Back to top button