Nasional

Himpunan Pembebasan Palestin penyatuan rakyat Malaysia tuntut keadilan – Ramanan

Himpunan Pembebasan Palestin di Axiata Arena, Bukit Jalil pada Ahad menyaksikan rakyat bersama dan bersatu tanpa mengira bangsa dan agama untuk menuntut keadilan bagi rakyat Palestin, kata Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk R Ramanan.

Beliau turut berterima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang telah memberikan ruang dan peluang kepadanya untuk berucap dalam perhimpunan itu.

Menurutnya, himpunan tersebut cukup penting untuk semua rakyat Malaysia bagi menunjukkan solidariti kepada rakyat Palestin.

“Terima kasih (Anwar). Beliau merupakan satu-satunya pemimpin dunia yang sentiasa konsisten dalam memperjuangkan keadilan, kebebasan dan kesaksamaan untuk Palestin dan rakyatnya.

“Ketegasan dan pegangan perjuangannya cukup teguh. Beliau merupakan seorang pejuang kemanusian sejagat yang komited untuk membawa suara keadilan di pentas antarabangsa,” katanya dalam satu kenyataan.

Tambah Ramanan, isu Palestin adalah isu kemanusian dan kasih sayang secara bersama yang merentas agama serta kaum.

Katanya, keganasan dan kerakusan di Palestin perlu dihentikan segera.

“Kita menuntut kedamaian melalui nilai-nilai kemanusian.

“Seperti mana pendekatan Mahatma Gandhi yang tidak berpaksikan keganasan sebaliknya mementingkan keharmonian boleh dijadikan contoh dalam mencari jalan penyelesaian terbaik kepada konflik yang sedang berlaku,” katanya.

Related Articles

Back to top button