Global

Malaysia kutuk tindakan provokatif bakar al-Quran di Stockholm

MALAYSIA mengeluar keyataan mengutuk tindakan pihak berkuasa Sweden yang membenarkan tindakan provokatif membakar al-Quran di sebuah masjid di Stockholm pada Selasa. 

Wisma Putra kecam tindakan hina agama

Menteri Luar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, berkata tindakan itu menyinggung perasaan umat Islam di seluruh dunia ketika sambutan Hari Raya Aidiladha.

Malah ia bukan satu langkah progresif dalam usaha untuk meningkatkan perasaan saling memahami dan menghormati untuk kebaikan manusia.

“Tindakan itu ternyata mencemarkan kitab suci dan ia sekali gus melanggar prinsip untuk menghormati serta memahami semua agama dan kitab suci masing-masing.

“Keputusan oleh mahkamah Sweden bukanlah satu langkah progresif dalam usaha kita meningkatkan rasa hormat dan persefahaman untuk kebaikan bersama,” katanya dalam Twitter semalam.  

Pada Selasa, seorang lelaki berasal dari Iraq bertindak membakar al-Quran di luar sebuah masjid di Stockholm, Sweden sehingga mencetuskan kemarahan Turkiye ketika Sweden berusaha menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Lapor Daily Mail, kira-kira 200 penduduk menyaksikan perbuatan lelaki itu yang membakar kitab suci itu. 

Dia pada mulanya dilihat mengoyakkan beberapa helaian al-Quran sebelum mengelap kasutnya dan kemudian meletakkan hirisan bacon sebelum membakar kitab suci umat Islam itu.

Dua minggu lalu mahkamah rayuan Sweden menolak larangan polis terhadap protes membakar al-Quran yang menimbulkan kemarahan dalam kalangan umat Islam di seluruh dunia. 

Related Articles

Leave a Reply

Back to top button