Global

M’sia kekal pendirian tegas dalam isu kedaulatan wilayah laut – Anwar

Malaysia mengekalkan pendirian tegasnya terhadap kedaulatan wilayah negara di Laut China Selatan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pendirian itu dinyatakannya dalam Persidangan Meja Bulat Asia Pasifik (APR) ke-36 yang dilangsungkan di Kuala Lumpur hari ini.

“Malaysia kekal konsisten dalam pendiriannya termasuk pada perlindungan kedaulatan, hak dan kepentingan kita di Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) kami di Laut China Selatan.

“Kami melakukannya tanpa goyah berhadapan semua tuntutan cabaran undang-undang.

“Sehubungan dengan ini, menekankan bahawa keselamatan Malaysia terletak “dalam” dan “dengan” wilayah dan bukan “dari” rantau ini,” tegas Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu.

Pada ucapan sama, Anwar menegaskan Malaysia sentiasa menyokong penyelesaian secara aman dan membina bagi semua pertikaian berkaitan termasuk persaingan kuasa-kuasa besar yang meresap ke dalam pertikaian wilayah sama ada dengan sengaja atau sebaliknya.

Malaysia juga jelasnya menganjurkan semua pihak untuk mengikut prinsip yang diiktiraf secara universal oleh undang-undang antarabangsa termasuk Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 1982 mengenai Undang-undang Laut.

“(Tindakan) Ketenteraan berterusan di wilayah maritim ditambah dengan penggunaan taktik zon kelabu untuk mengukuhkan tuntutan dan menghalang eksploitasi sumber yang sah adalah tidak aman dan tidak membina.

“Lebih berbahaya ialah laporan berterusan mengenai ekosistem maritim yang semakin merosot dan stok ikan yang musnah akibat penangkapan ikan secara haram dan tidak terkawal,” menurutnya.

APR dianjurkan secara bersama oleh Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Malaysia dan ASEAN-ISIS. Hadir sama Menteri Luar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Acara tiga hari bermula selasa ini bertemakan ‘An Age of Strategic Uncertainty’ membincangkan pelbagai isu mengenai geopolitik, keselamatan, ekonomi dan sosio-budaya.

Sementara itu, Anwar turut menegaskan bahawa negara ini akan meneruskan hubungan baik dengan China dan Amerika Syarikat (AS) untuk menggalakkan peraturan yang lebih kukuh serta tertib berdasarkan norma.

Peraturan tersebut jelasnya tidak berdasarkan kekuatan atau kecenderungan untuk mengabaikan norma yang diuar-uarkan dan ia mestilah peraturan berdasarkan keadilan, rasa hormat dan persefahaman, belas kasihan dan undang-undang antarabangsa.

Malaysia, menurut Anwar akan melakukan peranan untuk menggalakkan permuafakatan tersebut.

Related Articles

Back to top button