Semasa

Jemaah menteri setuju usaha tambah baik Akta 589 sesuai perubahan teknologi

Jemaah Menteri yang bermesyuarat pada Sabtu secara dasar meluluskan usaha Kementerian Komunikasi meneliti semula dan menambah baik Akta Komunikasi & Multimedia 1998 (Akta 589)

Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil berkata, kementerian akan mengadakan siri libat urus dengan pihak industri dan pihak berkepentingan untuk mengambil kira pandangan dari setiap pihak dalam usahanya memperkemas akta tersebut.

“Ini kesinambungan kepada dasar yang diputuskan sekitar Ogos 2022 sebelum pembubaran Parlimen.

“Hari ini Kabinet bersetuju secara dasarnya kementerian ini boleh meneliti akta terbabit, untuk dilihat aspek yang perlu ditambah baik, diperbetul dan diperkemas.

“Contohnya isu membabitkan Seksyen 233. Ramai Ahli Parlimen mempunyai pandangan tegas tetapi pada masa sama berpandangan adakah akta ini cukup kuat atau sebaliknya,” katanya pada sidang media di Kompleks Kementerian Komunikasi, Putrajaya.

Seksyen 233 merujuk kepada penggunaan tidak wajar media sosial seperti perkongsian kandungan lucah, kandungan menyakitkan, mengugut dan mengganggu orang lain.

BACA LAGI: Sekat kandungan tidak bermoral, akta regulasi platform media sosial perlu dibentuk

Sementara itu menurut Fahmi, penelitian semula akta yang digubal pada tahun 1998 itu perlu dilaksanakan setelah mengambil kira perubahan teknologi semasa.

“Penelitian semula akta tersebut akan bertumpukan pada isu-isu teknikal dan hukuman yang dikenakan ke atas sebarang pelanggaran sama ada pelanggaran standard atau pada arahan-arahan yang diberikan,” jelasnya.

Related Articles

Back to top button