Semasa

Rakyat tidak perlu gusar, bekalan beras mencukupi bagi penuhi keperluan- KPKM

Bekalan beras dalam pasaran berada dalam kedudukan mencukupi bagi memenuhi keperluan rakyat negara ini.

KPKM dalam kenyataan berkata kedudukan semasa stok beras negara sehingga 18 Jun lalu adalah sebanyak 1,128,165 tan metrik mencukupi bagi tempoh lima ke enam bulan keperluan negara.

“Pada masa ini, kedudukan stok beras dagangan dalam negara di peringkat kilang, borong dan runcit adalah sebanyak 752,447 tan metrik, manakala 107,757 tan metrik dalam proses pemindahan kapal dan 67,961 tan metrik dalam bentuk padi beras tempatan.

“Bagi menampung keperluan beras negara, KPKM sentiasa memastikan kedudukan stok beras dagangan melebihi paras keperluan kira-kira 200,000 tan metrik sebulan,” katanya.

Sementara itu KKM berkata, pihaknya juga telah menyediakan stok penimbal beras berjumlah 200,000 tan metrik yang sedia digunakan pada bila-bila masa, sekiranya berlaku kecemasan seperti krisis makanan global dan darurat.

Kerajaan juga melaksanakan pelbagai inisiatif bagi menjamin peningkatan pengeluaran beras tempatan khususnya melalui 12 Inisiatif Gelombang Padi bagi menjayakan agenda keterjaminan makanan negara selaras dengan Dasar Agromakanan Negara (DAN) 2021-2030.

BACA LAGI: Kerajaan tak kenakan kawalan terhadap bekalan beras putih tempatan

Kementerian itu berkata, antara inisiatif yang sedang dirangka ialah peluasan program Smart Sawah Berskala Besar (Smart SBB) Ala Sekinchan, program penanaman padi lima musim untuk dua tahun dan inisiatif memperkukuh infrastruktur pengairan sawah.

“KPKM juga menggalakkan penanaman dan pengambilan hasil tanaman-tanaman lain yang bernutrisi dan sihat oleh rakyat selain daripada makanan ruji negara,” kata kenyataan tersebut.

Related Articles

Back to top button