Nasional

Kerajaan perlu pertimbang untuk miliki sistem sandaran kecemasan elak gangguan berulang- AMK

Angkatan Muda Keadilan (AMK) Wilayah Persekutuan menekankan bahawa institusi-institusi di Malaysia harus mempunyai prosedur standard yang mantap untuk mengendalikan krisis keselamatan siber.

Berikutan tentang gangguan operasi Microsoft Windows yang telah menyebabkan kekacauan meluas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA 2) sehingga mengakibatkan kesesakan di lapangan terbang.

Menurut Pengarah Komunikasi AMK Wilayah Persekutuan merangkap Timbalan Ketua AMK Setiawangsa, Goh Kah Yong, Malaysia perlu belajar dari insiden tersebut untuk mengelakkan kejadian serupa berlaku pada masa depan.

“Insiden ini menunjukkan risiko bergantung kepada satu sistem sahaja.

“Kerajaan dan institusi utama harus mempertimbangkan sama ada untuk bergantung sepenuhnya kepada satu sistem atau mewajibkan setiap institusi mempunyai sistem alternatif atau sandaran untuk kecemasan,” katanya menerusi kenyataan dikeluarkan AMK Wilayah Persekutuan.

Dalam pada itu, Kah Yong turut mencadangkan beberapa langkah untuk mencegah kejadian sama berlaku termasuk menilai kepelbagaian sistem.

“Antara cadangan langkah mencegah kejadian sama berlaku adalah seperti memastikan semua institusi utama mempunyai pelan kontigensi dan memperkukuhkan kerjasama dengan syarikat keselamatan siber.

“Selain itu, pelan kecemasan yang terperinci juga penting untuk memulihkan operasi penting dengan cepat semasa kejadian mendadak.

“Kewujudan keyakinan kepada pelabur asing dengan memimpin dalam perlindungan dan pembangunan infrastruktur.

“Ini bukan sahaja untuk menghadapi kecemasan tetapi juga meningkatkan daya saing antarabangsa kita, menarik lebih banyak pelaburan asing dan memacu pertumbuhan ekonomi yang mampan,” katanya.

Related Articles

Back to top button