Global

Ikut langkah Brazil, iktiraf Palestin melalui perjanjian perdagangan – MAHAR

Malaysian Humanitarian Aid and Relief (MAHAR) menggesa semua negara mula mengiktiraf Palestin dengan menandatangani perjanjian perdagangan dengan negara itu seperti dilakukan Brazil.

Penasihat Mahar Nurul Izzah Anwar berkata, susulan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) baru-baru ini yang mengisytiharkan pendudukan jangka panjang Israel di wilayah Palestin sebagai tidak sah, peluang pendidikan dan perubatan dua hala yang konkrit untuk semua rakyat Palestin sama ada di dalam atau di luar negara juga perlu diwujudkan.

“Langkah ini selaras dengan pengiktirafan dan sokongan terhadap Palestin. Adalah penting untuk melegitimasi dan mengangkat perjuangan hak asasi manusia, menentang penindasan yang berterusan oleh Israel serta undang-undang yang diperkenalkan untuk menyamarkan sebarang kritikan terhadap negara yang tidak berprinsip itu.

“Kita kesuntukan masa, marilah kita bersatu untuk memulihkan kedaulatan undang-undang antarabangsa dan melindungi hak asasi manusia,” katanya dalam satu kenyataan.

BACA LAGI: Israel guna kebuluran sebagai senjata seksa rakyat Palestin

Brazil awal bulan ini dilapor melaksanakan perjanjian perdagangan bebas dengan Palestin sebagai tanda sokongan kepada perjuangan memerdekakan negara itu.

Ia dalah sumbangan kepada negara Palestin yang berdaya maju dari segi ekonomi, yang boleh hidup aman dan harmoni dengan jirannya

Kementerian luar-nya juga turut menjelaskan Brazil mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara dan membenarkan kedutaan Palestin dibina di ibu negara Brazil pada 2010.

Related Articles

Back to top button