Negeri

Program MySel bantu rakyat nikmati hidup lebih sejahtera

Lebih 2,000 individu di Selangor telah menerima dokumen pengenalan diri menerusi Program Pusat Dokumen Pengenalan Diri MySel (MySel) diperkenalkan Kerajaan Negeri sejak 2008.

Menteri Besar, Datuk Seri Amiruddin Shari berkata, inisiatif itu merupakan langkah pendekatan pentadbiran dalam usaha memudahkan rakyat mendapatkan dokumen sah sekali gus mampu menjalani kehidupan sejahtera.

Dengan adanya dokumen sah seperti surat beranak serta kad pengenalan, individu terbabit berpeluang mendapat hak warga negara selain pelbagai manfaat ditawarkan kerajaan.

“Sejak diperkenal, lebih 6,000 permohonan diterima dan hampir separuh darinya, kira-kira 48 peratus merupakan pemohon Bumiputera. Selebihnya dari pelbagai bangsa seperti Cina, India, Sabah, Sarawak.

“Pemohonan yang lulus ini melibatkan semua peringkat umur dari kanak-kanak hinggalah orang dewasa,” katanya pada majlis penyerahan dokumen Pengenalan Diri MySel 2024 di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam pada Isnin.

MySel diwujudkan bagi membantu golongan miskin yang tidak mempunyai pengetahuan dan saluran betul membuat permohonan mendapatkan dokumen pengenalan diri, kewarganegaraan, sijil kelahiran dan kad pengenalan.

Pegawainya berperanan menyelesaikan masalah anak tidak memiliki surat beranak disebabkan sindiket perkahwinan di sempadan termasuk kegagalan ibu bapa mendaftar kelahiran anak mereka atas perkara tertentu.

BACA LAGI:Selangor bakal ketengahkan 9 resolusi perlindungan kanak-kanak

Sementara itu tambah Amirudin, MySel bukan bertujuan mendaftarkan warga asing sebagai warganegara khususnya sebagai penduduk Selangor.

Berdasarkan statistik, daripada 6,000 permohonan, kelulusan permohonan tertinggi diberikan kepada kaum Melayu iaitu 48 peratus diikuti kaum lain.

“Ada pihak mencemuh dan berprasangka buruk dengan mendakwa usaha kerajaan melalui MySel adalah untuk mendaftar orang luar sebagai warganegara dan juga penduduk Selangor.

“Kita wujudkan skim ini bukan mahu ambil tugas Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tetapi nak bantu mudahkan proses dokumentasi kerana akhirnya JPN yang luluskan,” tegasnya.

Related Articles

Back to top button