Semasa

Wakil negara sempurnakan penghormatan terakhir kepada Dr Ismail Haniyeh

Wakil Kerajaan Malaysia telah menyempurnakan penghormatan terakhir terhadap pemimpin kanan Hamas, Dr Ismail Haniyeh.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah dan perwakilan negara termasuk Senator Datuk Seri Dr Mujahid Yusof mengiringi jenazah Haniyeh ke Tanah Perkuburan Founding Imam Bandar Lusail, Doha pukul 1 petang waktu tempatan.

“Upacara pengebumian syuhada, Ketua Biro Politik Hamas dilakukan dengan kehadiran orang ramai serta penyertaan pemimpin Arab dan Islam dari pelbagai negara.

“Mewakili Kerajaan Malaysia saya telah memberikan penghormatan terakhir kepada pemimpin tertinggi Hamas, Almarhum Ismail Haniyeh.

“Dengan kehadiran ribuan orang ramai sewaktu solat jenazah dan di pengebumian almarhum jelas menunjukkan nilai penghormatan yang tinggi kepadanya sebagai pemimpin teragung Palestin,” kata Dr Shamsul melalui perkongsian di media sosial.

BACA LAGI: Israel kini bermusuhan dengan banyak negara, bakal terima hukuman atas apa dilakukannya

Haniyeh dan pengawal peribadinya terkorban dalam serangan disasarkan ke tempat penginapannya di utara Tehran, Iran sekitar pukul 2 pagi waktu tempatan pada 31 Julai.

Allahyarham berada di Tehran untuk menghadiri upacara angkat sumpah presiden baharu Iran.

Sementara itu Dr Mujahid dipetik laporan media berkata, beliau telah menyampaikan salam Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada pemimpin Hamas termasuk Khalid Masyaal.

“Saya menyampaikan salam takziah peribadi mewakili Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada pemimpin Hamas dan menyampaikan salam kepada ketua gerakan Islam lain yang hadir.

“Beribu yang menghadiri solat janazah diimamkan oleh ayahanda al-Syahid sendiri. Salam dari Doha,” kata Mujahid.

Related Articles

Back to top button