Semasa

COVID-19: situasi dalam negara terkawal – Dr Dzulkefly

Situasi Covid-19 di dalam negara berada pada tahap terkawal dan tiada peningkatan ketara kes direkodkan selepas dua tahun negara memasuki transisi endemik setakat ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad pada satu sidang media di Kuala Selangor semalam berkata, berdasarkan data terbaharu oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) jumlah kes jangkitan dan kemasukan pesakit ke hospital atau fasiliti kesihatan adalah terkawal.

“KKM mendapati tiada berlaku ledakan kes berkaitan Covid-19 termasuk pesakit yang dimasukkan ke wad atau unit rawatan rapi (ICU),” jelasnya.

Dr Dzulkefly sebelumnya melancarkan Angkat Madani KKM di Kampung Bukit Badong.

Beliau sementara itu menegaskan, tiada lagi pemberian vaksin dan arahan untuk dikuarantin seperti yang pernah dilaksanakan sebelum ini.

Namun, mereka yang bergejala perlu memakai pelitup muka dan membuat pemeriksaan di fasiliti perubatan sekali gus melindungi orang lain daripada dijangkiti.

BACA LAGI: KKM peruntukkan RM137 juta setahun, selenggara 201 klinik kesihatan

“KKM akan terus memantau institusi kesihatan awam termasuk membuat hebahan umum jika berlaku peningkatan kes.

“Golongan rentan terutama warga emas dan komorbiditi dinasihatkan berwaspada terutama ketika berada di kawasan padat dan berisiko tinggi. Rakyat kini perlu meneruskan fasa hidup dengan Covid-19 yang sama dengan virus sedia ada lain,” kata Dr Dzulkefly.

Related Articles

Back to top button