Semasa

Yayasan Madani akan hantar 100,000 pek kit kebersihan wanita ke Gaza

Yayasan Madani menyasarkan menghantar 100,000 pek kit kebersihan wanita ke Gaza, Palestin menjelang akhir tahun depan.

Pengerusinya, Fuziah Salleh berkata, langkah itu bagi membantu menampung keperluan asas golongan wanita.

Sebagai permulaan jelasnya sebanyak 1,000 pek kit wanita ‘washable pad’ bakal dihantar menerusi kerjasama Humanitarian Care Malaysia Berhad (MyCARE) ke wilayah itu dalam masa terdekat.

“Kita sasar (untuk agihkan kit kebersihan) ini sebanyak 100,000 sebelum penghujung tahun 2025. Jadi, Kita alu-alukan kepada sesiapa sahaja yang ingin menyokong usaha ini.

“Di dalam kit kebersihan itu, mengandungi tiga tuala wanita yang boleh dibasuh, sabun dan terdapat juga arahan penggunaannya dalam bahasa arab. Tuala wanita ini boleh bertahan selama setahun,” katanya.

Terdahulu, Fuziah meninjau persiapan akhir projek pembuatan kit kebersihan wanita di Teja SKills Tanjung Lumpur, Kuantan pada Selasa.

United Nation melalui laporannya berkata, seramai 700,000 wanita dan anak gadis di Gaza memerlukan bantuan asas pengurusan menstrual mereka.

BACA LAGI: Usaha murni kerajaan bantu rakyat Palestin buka mata dunia, tak wajar dipersoal

Sementara itu Fuziah memaklumkan, usaha dilakukan sebagai sebahagian daripada projek Women2Women & Women4Women (W2W & W4W) yang bertujuan menyediakan keperluan asas untuk wanita dalam situasi perang.

Projek tersebut diuruskan oleh Teja station dengan peruntukan sebanyak RM300,000 dengan pengeluaran 2,000 pek kit kebersihan sebagai permulaan.

“Kalau setiap bulan kita (boleh) hantar 1,000 hingga 2,000, saya kira kita boleh membantu ramai wanita (di Gaza). Justeru kita perlukan lebih ramai (pihak) untuk membantu projek ini.

“Mungkin, kita boleh cadangkan, mereka membeli kit ini dan mengamanahkan kepada Yayasan Madani untuk menghantarnya,” ujarnya.

Related Articles

Back to top button