Nasional

Pertambahan pagar automatik di KLIA akan kurangkan masa menunggu – JIM

Pertambahan sebanyak 40 pagar automatik akan dipasang pada Ogos di pintu masuk utama termasuk di KLIA Terminal bagi mengendalikan dan menangani peningkatan pelancong yang memasuki negara ini, kata Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Ruslin Jusoh.

Beliau berkata, pada masa ini, kedua-dua lapangan terbang mempunyai 10 pagar automatik setiap satu di balai pelepasan dan ketibaan.

Menurutnya lagi, penambahan pagar automatik itu penting bagi melancarkan proses di pintu masuk berkenaan, terutama sempena Kepengerusian ASEAN-Malaysia 2025 dan Tahun Melawat Malaysia 2026.

“Selepas Covid-19, terdapat peningkatan ketara dalam bilangan pengunjung yang keluar dan masuk ke negara ini.

“Tahun ini sahaja, jabatan merekodkan 34.5 juta pelancong termasuk 12.4 juta warga asing yang keluar masuk negara ini.

“Pada awalnya pagar automatik hanya dikhaskan untuk rakyat Malaysia. Bagaimanapun bagi mengelakkan kesesakan di pusat pemeriksaan imigresen, ia diperluaskan kepada warga asing dari 10 negara pada Februari tahun lalu.

“Ini kemudiannya diperluaskan kepada 53 negara mulai 1 Jun,” katanya kepada media di pejabatnya di Putrajaya.

Ruslin berkata, pagar automatik akan memendekkan tempoh menunggu dengan ketara di pusat pemeriksaan imigresen di lapangan terbang.

“Proses sekarang hanya mengambil masa 10 hingga 15 saat berbanding 30 minit sebelumnya di kaunter manual.

“Sistem ini berkesan mengurangkan kesesakan di balai ketibaan Terminal 1, memastikan 85 peratus ketibaan diproses dalam masa 25 minit, manakala pelepasan diuruskan dalam purata masa 20 minit,” katanya.

Related Articles

Back to top button