Bisnes

Farhash bukan lagi pemegang saham utama HeiTech Padu

Ahli perniagaan, Datuk Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak tidak lagi menjadi pemegang saham terbesar HeiTech Padu Bhd.

Syarikat itu dalam maklumkan di Bursa Malaysia berkata, ia susulan perubahan dalam struktur pegangan saham Mfivesouthsea Sdn Bhd, syarikat induk Rosetta Partners Sdn Bhd yang mengakibatkan “berhentinya anggap faedah beliau” dalam firma tersebut.

Farhash pada bulan lalu dilapor memperoleh anggap faedah dalam dalam HeiTech Padu apabila Rosetta Partners Sdn Bhd membeli 15.9 peratus kepentingan dalam syarikat itu melalui transaksi perniagaan langsung.

Rosetta Partners Sdn Bhd merupakan syarikat swasta yang dimiliki bersama oleh Sultan Kelantan Sultan Muhammad V.

Selain bersama Rosetta Partners Sdn Bhd, Farhash juga merupakan pengerusi dan pengarah beberapa syarikat, termasuk 7-Eleven Malaysia Holdings Bhd dan Apex Equity Holdings Bhd.

Media melalui laporannya berkata, pemilikan Farhash dalam Rosetta Partners Sdn Bhd adalah sebahagian strategi pelaburan bersama Sultan Muhammad V bagi membantu firma Bumiputera.

BACA LAGI: Farhash fail saman fitnah RM1 juta terhadap Chegubard, Afif

Pada Isnin, HeiTech Padu mengumumkan firma berkenaan menandatangani surat anugerah daripada JPJ bagi kontrak tiga tahun bernilai RM190 juta, berkuat kuasa 1 Mei.

Bagaimanapun, Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook menafikan spekulasi bahawa kontrak itu dianugerahkan susulan kepentingan Farhash dalam syarikat tersebut.

Menurutnya, Perbendaharaan meluluskan kontrak pada syarikat itu pada 8 Feb, sebelum Farhash menjadi pemegang saham utama.

Related Articles

Back to top button